Ik help jou omgaan met jouw hooggevoeligheid en het voorkomen van chronische stressklachten, overspannenheid en burn-out

Hoe ga jij om met jouw hooggevoeligheid?

Je hebt een veeleisende baan, een hectisch gezinsleven en een overlopende sociale agenda. Voor de buitenwereld lijkt het erop dat je alles goed voor elkaar hebt. Maar de werkelijkheid is anders. Van binnen voel je je uitgeblust. Je komt je dag eerder door op wilskracht dan op energie. Vaak heb je het gevoel dat je aan het overleven bent in plaats van aan het leven. Er wordt veel van je gevraagd en ook al vind je veel dingen die je doet leuk, je merkt ook dat dit zelfs vaak te veel is.

Na een dag gezellig winkelen met een lieve vriendin kom jij doodmoe thuis. Het liefst kruip je direct op de bank om daar de hele avond niet meer vanaf te komen. De volgende dag belt je vriendin en vertelt ze dat ze na het winkelen nog een hapje in de stad is gaan doen met haar vriend en dat ze uiteindelijk om 1.00 in bed lag. Hoe dan?

Open kantoortuinen met bellende collega’s, geen eigen werkplek hebben maar elke ochtend een ander bureau moeten uitzoeken, continu gebeld worden of collega’s aan je bureau waardoor je je niet kunt focussen. In de huidige tijd achter elkaar online calls hebben. Een volle trein, een drukke supermarkt, harde stemmen en geluiden op straat, te hard aanwezige muziek in een restaurant. Voor veel mensen kan dit al stress opleveren, voor hooggevoelige mensen zijn deze omstandigheden echt killing en helaas ook factoren om overspannen van te raken of in een burn-out terecht te komen.

Hoe voel jij je nu?

Voordat je verder leest…. ga eens met je aandacht naar hoe jij je op dit moment voelt. In je hoofd, in je lijf. Wat voor cijfer zou je hier nu aan geven van 1-doodmoe tot 10-energiek. Ben je tevreden met dit cijfer? Kijk dan eens naar de klachten hieronder. Herken je die?

  • Je slaapt slecht en ligt vaak in je bed te piekeren.
  • Je voelt je eigenlijk altijd wel moe en verlangd naar rust.
  • Als de wekker ’s ochtends gaat denk je: “Hoe ga ik deze dag doorkomen?”
  • Je hebt soms een verstikkend gevoel.
  • Als je vrij bent lukt het je niet om echt te ontspannen.
  • Je merkt op je werk dat concentreren moeilijk is en dat je af en toe steken laat vallen.
  • Je hebt vaak het gevoel de controle en het overzicht kwijt te zijn en dit maakt je onzeker.
  • Je hebt een kort lontje en merkt dat je steeds vaker cynisch, boos of emotioneel reageert.
  • Een fit gevoel heb je al lang niet gehad en je ervaart regelmatig hoofdpijn en/of andere fysieke klachten.

Wellicht voel en weet je stiekem wel dat het al een tijdje niet lekker met je gaat. Toch negeer je deze tekens en ga je stug door alsof er niets aan de hand is. Het is bijna gewoon voor je geworden. Daarbij, het mag niet gebeuren dat je uitvalt. Dat gebeurt jou niet. Stiekem hoop je dat het zich vanzelf oplost en wacht je op betere tijden.

Dit scenario kun je best lang volhouden. Waarschijnlijk doe je dit ook al heel lang. Het is nu alleen nog wachten op het moment dat je echt niet meer kunt, je onverwachts ineens in tranen uitbarst of je echt je bed niet meer uit kunt komen en je thuis komt te zitten. Een lange vakantie of tijdelijke time-out werken meestal niet voldoende. Keer je na verloop van tijd terug naar dezelfde baan of omstandigheden en is je houding of instelling nog hetzelfde, dan beland je meestal weer in de oude situatie waarvan je je had voorgenomen dat dit niet meer ging gebeuren.

Been there, done that

Ik ben zelf hooggevoelig en weet helaas hoe het voelt als je lijf en hoofd totaal overprikkeld zijn en wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Na een ‘normale’ werkdag kon mijn lijf aanvoelen alsof ik de hele dag naast een box van een hardrockconcert had gezeten. Overprikkeld in het kwadraat, een suizend hoofd en een zinderend lijf. Thuis aangekomen kon ik echt even niets meer. Als mijn partner over zijn dag wilde vertellen moest hij echt even wachten totdat ik weer een beetje geland was en dat kon zomaar een uur duren. Mijn emmertje was tot de nok toe gevuld en er hoefde niet veel te gebeuren of ik stroomde letterlijk en figuurlijk over. Wat uiteindelijk ook gebeurde.

Gelukkig weet ik inmiddels wat ik dan kan doen om mijn energie te bewaren en na een drukke dag weer rust en ruimte in mijn hoofd en lijf te krijgen. Ik ben me bewust van hoe ik me voel, sta daar gedurende dag regelmatig bij stil en doe de benodigde (beschermings-)oefeningen om hoge mate van overprikkeling te voorkomen. Wel zo fijn voor mij, maar ook voor mijn partner. 🙂

Ik help jou graag de wereld beter aan te kunnen

van last naar kracht

Als je hooggevoelig bent kan dat een enorme last zijn. Prikkels, emoties en stress komen harder binnen. Een filter of teflonlaagje ontbreekt, terwijl je daar juist zo’n behoefte aan hebt. Samen zorgen we ervoor dat jouw sensitiviteit een krácht wordt, in plaats van een last. Je wordt je bewust van jouw hooggevoeligheid, herkent de specifieke kenmerken, accepteert dat dit bij je hoort en leert dankzij concrete oefeningen ermee om te gaan. Ik geloof dat mensen meer zijn dan een optelsom van lichaam en geest; ik kijk daarom naar jou als geheel. Ik help je met een combinatie van gerichte coaching en mindfulness. Waar nodig doe ik bloedonderzoek en geef ik advies over voeding en supplementen.

Je leert bij mij om te gaan met jouw eigen-aardigheden, in een open en vertrouwde sfeer. Zodat je je niet alleen gezien en gehoord voelt, maar na mijn begeleiding zelf weer verder kunt. Opgelucht, sterk en energiek!

Wil je met mij kennismaken en weten wat ik voor jou persoonlijk kan betekenen? Boek dan een gratis klikgesprek.

Gratis klikgesprek

Voor een sensitief persoon zoals jij is het belangrijk dat een coach goed bij jou past, dat je er een klik mee hebt. Ik bied daarom een gratis klikgesprek om met elkaar kennis te maken. Tijdens dit gesprek bespreken we jouw hulpvraag, vertel ik hoe ik jou persoonlijk het beste kan begeleiden en kun jij aangeven wat je daarvan vindt. Het klikgesprek verplicht je tot niets. Duur: maximaal 45 minuten. Bij voorkeur live bij mij op kantoor. Dan kan ik je het beste aanvoelen.

Hoe vol is jouw emmer?

Wat zijn jouw persoonlijke kenmerken van hooggevoeligheid? Wat zijn jouw grootste stressfactoren? Welke invloed hebben deze mentaal en fysiek op jou? Hoe ga je daar nu mee om en hoe kun je daar verandering en uiteindelijk verbetering in aanbrengen?

Met concrete oefeningen gaan we samen aan de slag zodat jij ook in hectische tijden toch meer rust kunt bewaren. Ik bied geen tijdelijke stresspleister, maar een integrale aanpak van therapeutische coaching, mindfulness, voedings- en leefstijladvies. Met een effectief resultaat.

Tip van de week

HSP tip van de week

Je kunt mij volgen

Voor dagelijkse inspiratie volg mij op:

Puur Welzijn

Quotes van klanten

“Het coachingstraject met Nicole vond ik heel waardevol. Ik heb veel over mezelf geleerd en meer inzicht gekregen in wat goed bij mij past en hoe ik beter bij mezelf kan blijven.”

“Nicole wist mij met haar vragen en de dingen die ze me zei regelmatig te raken, iets wat mensen normaal gesproken niet gauw bij mij voor elkaar krijgen. Daarnaast voel ik me door de vitaminen die ze me heeft voorgeschreven beter dan ik me in lange tijd heb gevoeld.”

“Jij spiegelde regelmatig dingen waarvan ik niet wist dat ik ze deed of op die manier. Daar heb ik zoveel van geleerd.”

“Ik vond het zo fijn dat jij bij de sessies meeging met datgene wat ik op dat moment nodig had.”

“Ik heb zo ontzettend veel aan het traject gehad en heb het als zeer prettig ervaren. Dank daarvoor!”

“Bij jou durf ik voor het eerst kwetsbaar te zijn. Ik vertrouw jou en weet dat dit mij helpt.”

“Jij weet dingen vaak al voordat ik ze zelf doorheb. En dat is altijd ‘spot on’.”

Over
mij

Uit eigen ervaring als hooggevoelig mens weet ik waar je in deze snelle en behoorlijk stressvolle maatschappij allemaal tegenaan kunt lopen. Hoe snel je overprikkeld kunt raken en wat daarvan de mentale en lichamelijke gevolgen zijn op de lange termijn. Het verschil is dat ik inmiddels weet welke concrete acties ik kan ondernemen om overprikkeling, fysieke klachten en een overvol hoofd te voorkomen. En dat leer ik graag iedereen.

Moment
voor jezelf

Tips omgaan met hooggevoeligheid

Neem regelmatig een moment voor jezelf. Zo belangrijk om je energie te kunnen bewaren. Ik help je hier graag bij. Meld je hieronder aan voor mijn Moment voor jezelf. Ik inspireer je dan regelmatig met een verhaal over hooggevoeligheid en tips hoe je hier positief mee om kunt gaan en in balans blijft.

BLOG

Regelmatig schrijf ik over wat mij als hooggevoelig mens dagelijks bezighoudt, privé of in mijn coach-praktijk, welke invloed je denken en handelen heeft op hoe je je voelt en wat stress en overprikkeling voor invloed heeft op je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Voor alle blogs klik hier.

zee in roerige tijden