Hoe ik meer rust in mijn hoofd kreeg

Een vriendin van mij vroeg laatst: “Ben jij nou de hele dag mindful?” “Wat bedoel je daar precies mee”, vroeg ik. “Nou, omdat jij dagelijks mediteert en zo en met mindfulness bezig bent, vroeg ik me af of jij nou de hele dag een soort van ‘zen’ bent.” Daar moest ik eerst even heel hard om lachen. Maar ik vond het ook een hele mooie vraag en moest even nadenken over het antwoord. Is het mogelijk om de hele dag mindful te zijn en hoe zou je dat dan doen?

Als ik naar mezelf kijk ben ik wel dagelijks met mindfulness bezig, maar ben ik niet de hele dag door 100% mindful. Dat zou in de basis namelijk betekenen dat ik elk moment van de dag met een open, niet veroordelende houding mijn aandacht op de ervaring van dat moment richt. Je kunt je vast voorstellen hoe moeilijk dat is. Daarbij heb ik best een sterke mening over dingen die ik graag ventileer. En ik maak me regelmatig druk om futiliteiten waar ik dan lekker uitgebreid over sputter.

Thuis bijvoorbeeld als het in mijn favoriete soap niet gaat zoals ik het wil en ik tegen de tv sta te roepen. Dan zegt mijn partner overigens altijd gekscherend: “Schat, dat staat in het script”, waarmee hij me standaard op de kast krijgt. Wat hij dan weer leuk vindt. Maar ook in mijn eentje in de auto, als er weer eens een of andere idioot achter me loopt te bumperkleven of in een auto rijdt zonder richtingaanwijzer. Ja, die auto’s worden tegenwoordig echt gebouwd, zonder richtingaanwijzer. En dan zit ik als een ruige bootwerker te vloeken achter het stuur.

Het verschil met vroeger is dat ik toen helemaal in dat gevoel kon blijven hangen. Grommend uit de auto kon komen en er niet meer van loskwam. Of als er in de ochtend iets gebeurde, dat ik dan de hele dag in die negatieve energie kon blijven hangen. En bij een probleem in kringetjes bleef rond denken, het helemaal stuk kon denken, zonder er een oplossing voor te vinden. En dat is nu wel echt anders.

Mindful zijn betekent niet dat ik geen emoties meer heb, dat alles vlak wordt en ik op alles in een soort van zen-staat reageer. Het is meer dat ik me er nu van bewust ben hoe ik me door een probleem of stresssituatie voel en dat ik daardoor kan kiezen hoe ik reageer, zonder erdoor beheerst te worden. Dat ik de emotie ervaar en dat die er mag zijn. Het de ruimte geef. En dan doe ik heel gericht een mindfulness-oefening. Soms wel een aantal keer op een dag. Het resultaat daarvan is dat ik geen slapeloze nachten heb en het nare gevoel niet de hele dag met me meedraag. Puur door aanwezig te blijven bij de ervaring op dat moment. Zonder er een oordeel over te geven of het weg proberen te duwen. Want ik weet uit ervaring dat hoe harder ik ergens over oordeel “dit is niet fijn, dit wil ik niet voelen” en probeer het weg te duwen, hoe groter en harder dat gevoel wordt. Misschien herken je dat zelf ook.

Ik gebruik mindfulness ook bij ‘normale’ activiteiten en vertraag bijvoorbeeld mijn looppas als ik naar de sportschool wandel. Ik luister heel bewust naar de vogelgeluiden als ik naar huis fiets van mijn werk. Loop ik langs een lavendelplant dan moet ik daar even aan voelen en ruiken. Als ik ergens moet wachten ben ik niet bezig met ‘dat ik in de verkeerde rij sta’, maar kijk ik om me heen, luister ik naar het geroezemoes en dan voel ik de haast uit mijn lichaam vloeien. Ik ben ook een ster in zomaar voor me uit staren. Niets ziend. Zelfs als kind deed ik dat al. Ik herinner me ook dat ik dat tijdens de lunch op mijn werk deed. Want dan zeiden mijn collega’s als ik niet reageerde: “Ah, Nicole is er weer even niet”. Dat gaf mijn hoofd rust en dan kon ik daarna fris weer verder.

Ik ben dus niet de hele dag en 24/7 mindful, maar ik heb de mindfulness wel degelijk in mijn dagelijkse doen en laten geïntegreerd. En dat voelt heel fijn. Het zorgt voor meer rust in mijn hoofd. En als daar toch veel rumoer is, want dat is geheel menselijk en zal ook altijd zo blijven, dan laat ik me daardoor nu alleen niet meer beheersen. Waardoor ik ook merk dat die drukke gedachten wel minder, zachter en anders zijn geworden dan vroeger. Want weet je, mindere gedachten, je even niet lekker in je vel voelen, problemen die er ineens zijn of stresssituaties waar je niet direct invloed op kunt uitoefenen zullen er altijd zijn. Dat is het leven. Of je het nu wilt of niet. Hoe je daarmee omgaat zorgt er echter voor hoe je je over het algemeen voelt. Dat is namelijk hetgeen waar je zelf wel invloed op kunt uitoefenen. Daarin heb jij de keuze. En niemand anders.

Wil jij ook meer rust in je hoofd ervaren? Luister dan naar deze ‘3 minuten ademruimte’. Als je je dag hiermee begint, kun je na een paar weken al verschil voelen en merken dat je meer bewust in het leven staat. Het brengt je meer tot jezelf. En als je deze oefening eenmaal onder de knie hebt, kun je deze in gedachte overal doen. Onder de douche, als je ergens aan het wachten bent, voor aanvang van een spannende vergadering. Deze kan altijd. Probeer het maar.

Heb je na het lezen van dit blog wellicht vragen of ben je nieuwsgierig naar wat ik voor jou zou kunnen betekenen? Klik dan op de button.

PS: Die soap waarover ik het had is trouwens GTST. Mijn guilty pleasure. En nee, daar schaam ik me niet voor, dat durf ik gewoon hardop te zeggen. 🙂